czwartek, 6 września 2012

Sos czosnkowy DEVELEY

Ostatnio w sklepie przyjrzałem się składowi sosu czosnkowego DEVELEY. Zrobiłem to głównie dlatego, że ostatnio się ludziom coraz mniej chce i zamiast zrobić sobie taki sos w domu lepiej iść do sklepu po gotowy. Poniżej przedstawię co takiego napotkałem w takim kupnym sosie: woda, olej roślinny, cukier, skrobia modyfikowana kukurydziana, ocet spirytusowy, czosnek (2%), przyprawy (zawiera gorczycę), sól, białko mleka, substancje zagęszczające - E 410/E 412/E 415, regulator kwasowości - kwas cytrynowy, naturalny aromat.




Olej roślinny - mam dylemat co do tego środka, nie mogę stwierdzić czy chodzi o zwykły olej roślinny czy też o olej uwodorniony (utwardzony), o którym pisałem przy kostce rosołowej (LINK). Lepiej dla nas żeby był to ten pierwszy.

E 410 - mączka chleba świętojańskiego (karob) - produkowana z drzewa świętojańskiego, stosowana  jako substancja zagęszczająca, stabilizator lub emulgator, używana w wielu produktach spożywczych. Uważany za nieszkodliwy, przy zbyt dużym spożyciu może ewentualnie powodować drobne problemy żołądkowe.

E 412 - guma guar - naturalna substancja wytwarzana z drzewa Cyamopsis tetragonolobus, stosowana jako zagęstnik przy produkcji dżemów, żywności bezglutenowej i niskokalorycznej, płatków zbożowych, kaszek, serów homogenizowanych, kremów do smarowania pieczywa oraz wypieków. Nie ma określonej normy spożycia, a guma guar jest zaliczana do substancji bezpiecznych jednak zbyt duże spożycie może powodować wzdęcia, biegunkę czy mdłości.

E 415 - guma ksantanowa - naturalny środek powstający w wyniku fermentacji odpowiednich bakterii,  stosowana  jako substancja zagęszczająca, stabilizator lub emulgator, stosowana w wielu produktach spożywczych. Nie ma określonej bezpiecznej normy spożycia a środek jest uznawany za bezpieczny ale zbyt duże spożycie może powodować biegunkę, wzdęcia czy wysypkę.

Podsumowując skład sosu czosnkowego DEVELEY mam mieszane odczucia. Niby jest to sos czosnkowy a samego czosnku w nim 2%, reszta to woda, olej roślinny, cukier i zagęstniki. Składniki użyte do produkcji tego sosu może nie są jakieś niebezpieczne czy szkodliwe (jeszcze zależy o jaki olej roślinny chodzi) ale w mojej opinii w sosie czosnkowym niepotrzebne np. cukier czy olej. Osobiście zamiast kupować gotowy sos czosnkowy co z czosnkiem ma 2% wspólnego, lepiej zrobić sobie taki sos samemu. Wystarczy do śmietany dodać drobno posiekany czosnek, trochę majonezu (też trzeba czytać etykiety) i ewentualnie jakieś przyprawy. Omijamy wiele niepotrzebnych składników co dla zdrowia ma też duże znaczenie.

3 komentarze:

  1. Polecam:
    - jogurt naturalny (dla lubiących odrobinę smietany)
    - starty czosnek
    - odrobina koperku
    - sól, pieprz i jak ktoś lubi odrobina octu.

    Pyszny sos, wypijany prze mnie przy potrawach w duuuużych ilościach. Do wszystkiego.

    Największy plus, ostrość zależy od nas, jak za ostry dodajemy jogurtu, jak słaby dodajemy czosnku.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2014 r kupiłam sos czosnkowy firmy develey dla mnie nedza zamiast smaku czosnku kwasek cytrynowy, załuję że wczesniej tu nie zajrzałam. Po samych składnikach wiem, że sos z przepisu Krzysztofa zdecydowanie będzie lepszy. Pozdrawiam

      Usuń
  2. Hej, sos Develey nie jest jeszcze taki najgorszy pomimo tej wątpliwości na temat oleju, mam jednak przekonanie, że jest to olej zwykły, ponieważ o zawartości olejów utwardzanych w produkcie, producenci mają 'obowiązek' informować na etykiecie, przynajmniej tak mi gdzieś przemknęło...
    I tak ogólnie, ten sos ma być bardziej typu 'majonezowego', co by tłumaczyło obecność oleju (prawdziwy majonez jest sporządzany z oleju z żółtkami, zatem jest tu logika).
    Sos przy tym nie jest mimo aż tak kaloryczny, 100g to 224kcal, jak podaje producent, no i cena przyzwoita.
    Jednak domowy sos na jogurciku no to inny wymiar smaku ;)>

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...